Presentation-Manessa

Kom på att jag inte gjort någon ordentlig presentation om Manessa, så tänkte göra det nu. Lite hur jag upplever henne och så. 
Manessa
Född 1999
Etyde-Da Capo
Arabiskt Fullblod
 
Manessa eller Nessan som hon kallas är ett brunt d-ponny sto på 18 år. 
 
Jag började rida henne i slutet av november förra året, eftersom Thiesan hade skadats och jag ville rida någon medan. 
I början var hon som hon är mot de flesta, ganska svårfångad i hagen, så det tog en liten stund varje gång. Jag gjorde som jag sett på ponnyakuten, att jag går fram en bit, backar, går åt sidan osv, för att få hennes uppmärksamhet och samtidigt inte komma fram för fort mot henne. Och när jag kunde komma nära henne, när hon accepterade mig, så klappade jag henne en stund innan jag kopplade på grimskaftet. 
 
Nu är det helt som bortblåst mot mig, hon kommer alltid och möter upp mig i hagen och ibland gnäggar hon till och med. ♥
Nessan är en häst som jag upplever som väldigt klok, jag vet inte riktigt varför, men hon känns så förstående på något vis. Hon har också en enormt stor personlighet, vilket jag tycker om, hon visar verkligen om hon gillar eller inte gillar någon och hon är väldigt tydlig i sitt kroppspråk. Jag förstår henne och hon förstår mig liksom. Jag tror verkligen att om man lär känna henne så har man helt klart en vän för livet. 
Hon är en väldigt speciell häst som jag tycker om massor. Vi har klickat väldigt bra helt enkelt, både personlighetsmässigt och ridmässigt. 
 
Hur är hon i ridningen då?
 

Dressyr: Nessan är utbildad LA dressyr har jag för mig och hon är väldigt enkel att påverka vad gäller sidförande. Nessan är pigg och väldigt ambitös, jag upplever det som att hon gillar att arbeta, hon är oftast väldigt lyhörd och possitiv. Kan bli lite springig precis efter galoppen, men det jobbar vi på. :) 
Hon är otroligt rolig att rida dressyr på. När jag rider henne i form, använder jag mycket ytterskänkel och yttertygel, alltså jag driver/lägger till ytterskänkel när det behövs och fångar upp på yttertygeln, och det funkar bra på henne. 
Hoppning: Tror hon är utbildad LC hopp=90 cm. För oss har det gått lite upp och ner i hoppninge, på grund av att jag känt mig osäker. Men Nessan är en jättebra hopponny, hon är snabb och vändbar och tycker att det är kul. Hon är extremt rolig att hoppa när det går bra (när jag inte sitter och är osäker).
Uteritter: Hon är snäll, pigg och rolig. Hon älskar att ridas ut och speciellt om hon får dra på lite i galoppen. Hon älskar att springa och är riktigt snabb! 


NORRSKEN EMMA    •  

va kul att läsa om manessa :D

ha en underbar lördag
kram

Svar: Vad kul att du tyckte det. :)
Detsamma! :D kram
freiavahlsten.webblogg.se

Kicki    •  

Tack för du hörde av dig Freia!
Så jätte kul för mig att få läsa och se Manessa <3 <3 <3
Varma kramar och många mulpussar till er!!
/Kicki










Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se