Hästlista-Manessa-lär känna henne lite bättre

Vad heter hästen? Manessa
Tycker du att den ska heta något annat? Nej, tycker Manessa är ett fint namn och hon passar i det. :)
Vad kallar du hästen?  Nessan, Nessis, Nessi, Ness
Ras: Arabiskt fullblod
Hur gammal är den? 17
Vilket år/månad/dag föddes den? 1999
Vilken färg har den?  Brun
Har den några tecken? Strimbläs, snopp, vit överläpp, vit halvkotled på höger fram, vit kvartsstrumpa på höger bak
Hur hög i mankhöjden? Oj, vet inte riktigt, kanske runt 144-145?
Är det ett sto/valack/hingst? Sto
Har du tävlat den i hoppning? Nej, men skulle vilja ;)
Har du tävlat den i dressyr? Nej, men hade varit kul
Är den tävlad fälttävlan?  Nej
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej, men kanske nåt man skulle ha en chans att vinna i, hon är sjukt snabb! 
Är den tävlad i något annat? Inte vad jag vet
 Hur högt har du hoppat med den? Kanske runt 75-80 cm när min kompis hade henne och jag fick rida henne. 
Är hästen bra på dressyr? Ja
Hur är den i skritten? Inget speciellt, som vanligt typ. När hon kommit igång och man ska skritta så tycker hon att det är tråkigt och skrittar antingen rätt fort, eller försöker börja trava. 
Hur är den i traven? Hon kan vara ganska springig, så det gäller att aktivera henne mycket för att få henne att slappna av. Jag gillar att göra volter vid varje bokstav när hon blir springig och det blir hon avslappnad av. Hon har väldigt mjuk trav också. 
Hur är den i galoppen? Hon älskar att galoppera och blir väldigt pigg, men det är ändå väldigt lätt att samla henne och man kan kontrollera farten och så. Hon har väldigt mjuk och härlig galopp och låter man henne galoppera på så är hon riktigt snabb och det tycker hon är riktigt kul! 
Kan den skänkelvikningar? Yes, hon har jättelätt för skänkelvikningar. Hon är lätt att få att flytta, behöver nästan bara lägga an skänkel när jag vill flytta henne så gör hon det. 
Kan den öppna/sluta? Ja
Kan den galoppombyten? Ja
Kan den något trick? Ja, hon kan "vinka". 
Är hästen pigg? Hon är väldigt pigg
Är hästen trög? Nej
Är hästen stark? Nej
Är hästen het? Nej
Bockar den? Nope, kan slänga lite med huvudet och studsa lite smått i galoppen. 
Stegrar den? Nej
Sparkar den bakut? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Nepps
  Är den tittig? Hon kan vara lite tittig i början när man rider ut själv
Har du badat tillsammans med den? Nope
Har ni hoppat tillsammans? Ja
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Yes
Har den bra hoppteknik? Ja, helt okej
Hur högt brukar du hoppa med den?  Runt 50 har jag hoppat senaste gångerna
Hur ofta hoppar du den?  Jag har ju bara ridit henne ett par veckor, men jag har väl hoppat typ varannan vecka nu. 
Hur är den när den rids ut? Pigg
Tycker den att det är kul? Oja
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Hon är ungefär lika pigg på uteritter och på banan, men hon blir väl lite piggare på uteritter. 
Står hästen i box? Yes!
Hur mycket och vad äter hästen? Oj, vet inte riktigt
Går den i hagen varje dag? Ja, såklart
I en stor eller liten hage? Typ mellanstor på vintern och stor på sommarn. 
Hur länge går den ute per dag? Vet inte riktigt när de går ut, kanske 06.00-07.00 och in typ 17.00. På sommaren går de dygnet runt. 
Gillar den att vara ute i hagen? Ja, det tror jag
Hur ofta rids hästen? Jag rider henne 1-2 gånger i veckan, sen rids hon oftast 2 gånger till av 2 andra. Så kanske 3-4 dagar i veckan?
Är det en svår eller lätt riden häst? Både och. Hon kan vara svår eftersom hon är väldigt pigg och springig, men hon är lätt att påverka. För att hon ska slappna av och gå i form, krävs det lite. Hon måste somsagt vara väldigt avslappnad och lösgjord. 
Är hästen snäll i stallet? På stallgången är hon supermysig och snäll, står som ett ljus, däremot är hon lite sur när hon står i boxen. 
Kan hästen stå lös i stallgången? Yes
Måste hästen vara uppbunden? Nej, jag brukar nästan alltid ha henne lös. Däremot när jag sadlar brukar jag sätta fast henne. 
Är hästen lättlastad? Ja
Är den snäll att klippa? Jag vet inte
Vad har den för sadel/sadlar? Hon har en brun dressyrsadeln från hubertus, och en brun hoppsadeln (osäker på märket), båda är supersköna, speciellt hoppsadeln!
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Jag använder mest mina ljusblåa senskydd från eskadron och ljusblåa strykkappor från hööks. Även ett par svarta reflexskydd (senskydd) från hööks. 
Vad har den för bett just nu? Jag rider mest på mitt tredelade fullcheekbett och mitt tredelade bridongbett (extra smalt bett) och hon går bra på båda! Sen har hon även ett vanligt tredelat och ett rakt bett. 
Vad har den för täcken just nu? Hon har mest ett fodrat regntäcke på sig nu. 
Tror du att hästen gillar dig? Jag tror faktiskt att hon börjar gilla mig lite, hoppas det!
Gillar du hästen?  Ja
Nämn en sak som är – – med hästen: Att hon kan vara lite sur + att hon kan vara lite svårfångad i hagen. Däremot tycker jag att det har blivit bättre med det, beror nog på hur jag har gjort när jag ska ta in henne. De första gångerna har hon varit svårfångad, men istället för att gå rakt mot henne så går jag lite sicksack mot henne, stannar en bit bort från henne, går nåt steg mot henne, sen backar jag nåt steg och går några steg mot sidan för att se om hon är uppmärksam på mig, vilket hon är. Sen håller jag på så lite, sen närmar jag mig henne lite, ser hon sur ut och att det ser ut som att hon kommer gå iväg så backar jag. Så försöker jag igen, tills jag kan komma fram till henne. Då stället jag mig och klappar på henne lite innan jag sätter på grimskaftet. Jag tror många försöker ta tag i grimman på en gång när de kommer fram till henne och det tror jag inte hon tycker om, tror inte hon gillar att känna sig fångad. Och när jag står och klappar henne ett tag så blir det inte lika plötsligt att jag tar henne. De senaste gångerna har det gått jättebra och senaste gången kom hon fram till mig, vilket är ett kvitto på att det har funkat med min metod. 
Nämn en sak som är + med hästen: Jag gillar hennes personlighet väldigt mycket. Hon är väldigt tydlig i sitt kroppspråk, hon är tydlig med vad hon gillar och inte gillar och när man gör rätt och fel osv. Jag gillar det. Det är liksom nåt med hennes personlighet jag gillar, men kan inte riktigt förklara det bättre än att hon är tydlig i sitt kroppspråk, men det är också nåt mer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Jag tror att om man kommer bra överens med henne och verkligen lär känna henne så har man en riktigt bra vän. 
Har ni många minnen tillsammans? Nej
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen? Nej
 Måste bara lägga upp denhär bilden igen, älskar den! 
Får förresten se till att ta lite ridbilder, har inga från nu. Däremot har jag lite från 2014 när min kompis som sagt hade henne, kan kanske lägga upp dem någongång. :) 
 
 
 











Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se