Presentation-Thiesan

Thies
Född 2000
Labrador-Pegasus
Svenskt Varmblod
 
 
Thies, eller Thiesan som jag kallar henne är ett isabellfärgat d-ponny sto.
 
Hon har haft det lite jobbigt innan hon kom dit hon är idag. Det började några år efter inridningen, hon hade det bra där och hade några som verkligen älskade henne, men sen var de tvungna att sälja henne och då hamnade hon på ett ställe, hos en tjej på Öland tror jag det var som hoppade väldigt mycket med henne, där hade hon det också bra. Efter det skulle jag tippa på att det gick neråt. 
 
Vet inte riktigt i vilken ordning allt hände, men hon har i alla fall blivit lämnad i en tjurhage och fick stå där ett tag. Hon har som ett ärr i pannan och jag skulle tro att hon kanske blev stångad eller nåt, för det hade hon inte då när hon blev inriden. Hon har även blivit knivskuren på rumpan och halsen, av en sån där idiot som går in i stallet och gör så. 
Hon blev även deprimerad där ett tag och ville inte äta, tappade hullet och ja. Tillslut började hon i alla fall äta och hon hamnade på stället hon var på innan hon kom där hon står nu. 
 
När hon kom så var hon väldigt omusklad och väldigt ostadig, hon orkade inte ens gå på en volt och sånt där. Jag red henne första gången 2013, var medryttare en liten stund, någon månad, sen slutade jag pågrund av att min kompis som var medryttare på en annan häst därute skulle få en egen häst och slutade därför på den hästen och då gjorde jag också det. 
 
I maj 2014 började jag igen och en annan kompis blev medryttare på Manessa som står där ute. Hon var i alla fall ganska ostadig då också och hon var väldigt jobbig att bl.a rida ut på, stack typ iväg och jag hade inte en sån jättebra kontroll på henne. 
Nu däremot har hon blivit mycket starkare och stadigare, hon tycker fortfarande att det kan bli lite jobbigt att galoppera på en volt, så man får hjälpa henne lite då. Hon har även blivit roligare att rida ut på, hon sticker inte längre och jag har kontroll på henne. 
 
Hon har även blivit säkrare i sig själv, förut blev hon nervös när hon stod själv (uppbunden på stallgången) i stallet, nu klarar hon det utan problem. Sen om nån hästkompis är dum så har hon blivit tuffare och säger ifrån. 
 
I dressyren skulle jag faktiskt säga att Thiesan är väldigt lat. Hon ser pigg ut och skulle klassas som pigg av den oerfarna, då hon springer. Hon försöker alltså springa ifrån arbetet. Hon är ganska svår, hon är både så att man måste göra mycket halvhalter, men samtidigt driva på mycket. När man får till henne, så kan hon vara väldigt fin. 
 
I hoppningen är hon lite tittig utav sig, men hon hoppar bra, med en fin teknik. Men somsagt är hon tittig, springer ganska ofta förbi, har dock blivit bättre med det, och hon blir osäker när det blir högre än 70 cm ungefär. 
 
Thiesan är i alla fall en jättehärlig häst, superdupersnäll! Jag älskar henne så otroligt mycket, finaste lilla skithästen! ♥
 
 
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se