Bett eller bettlöst?

Som ni vet så rider jag både med bett och bettlöst, jag varierar mellan det. Och jag tycker inte att det finns några rätt eller fel i det här ämnet, utan det handlar om åsikter och vad som passar bäst för hästen och ryttaren. 
 
Jag rider ju Thiesan med både bett och bettlöst och jag har egentligen ingen större andledning mer än att jag gillar att rida bettlöst och Thiesan verkar också tycka det är kul. Och bett rider jag med ibland för att jag känner att Thiesan inte har något problem med det och det är lättare att jobba hästen. Halsring rider jag i ibland för att det är så sjukt jävla kul! 
 
Dreamy rider jag bara bettlöst på, för hon funkar så himla bra på det, mycket bättre än på bett tycker jag. 
 
I alla fall som sagt, har jag inget emot något av de, för det vore ju konstigt eftersom jag rider med både bett och bettlöst. Det enda jag har emot är när det missbrukas, som med allt. Sliter du och drar i hästens mun är jag helt emot bett, det är inte okej! Samma med bettlöst, om man rider i repgrimma till exempel och sliter i den, så gör det ju ont på hästens nosrygg med. Det är inte bara bett som kan skada hästen, bettlöst med! 
 
Sen är det helt en egens val vad man ska rida på. Vill du rida bettlöst, gör det. Vill du rida på ett milt bett, gör det. Vill du rida på ett skarpare bett, gör det. Så länge du kan hantera det så inte hästen får ont. Det enda bettet jag egentligen inte tål är pessoabettet och det är inte ett bett jag skulle vilja rida på. Då finns det andra bättre lite skarpare bett. 
 
Så det jag ville komma fram till är att som jag skrev i början så finns det inget rätt eller fel, bettlöst behöver inte alltid vara det bästa och inte bett heller. Utan det handlar helt om vad ryttaren och hästen trivs på. 
 
 
 
 











Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se