Mina åsikter om lösdrift!

Den senaste debatten är ju om lösdrifter. Vissa säger att lösdrift är mycket bättre än box, och att skaderisken är större på box än på lösdrift osv. Och vissa håller inte alls med och skulle aldrig kunna ställa sin häst på lösdrift och så. Ni har ju säkert läst. Jag är faktiskt lite kluven, jag gillar lösdrifter, det är säkert jättekul för hästen att gå ute dygnet runt i stora hagar med massa kompisar. Men sen beror det också på hur lösdriften ser ut, är det lera ända upp till knäna och dålig ligghall skulle jag inte velat ha min häst (inte för att jag har en häst) där. Men är lösdriften bra, så tror jag hästarna tycker om det.  Men fortfarande beror det på individen, vissa hästar skulle kanske trivas jättebra och älska att stå på lösdrift, medans visa inte alls skulle trivas. Så jag håller inte med om att exakt alla hästar skulle trivas att stå på lösdrift och må bra, för det gör inte alla. Till exempel, en häst som inte kommer överens med resten av flocken, hur kul är det för den att inte få vara med och kanske inte ens få tillgång till maten ifall de andra hästarna motar bort den.
 
Min åsikt är att jag gillar både lösdrift och box, lösdrift för att hästen får röra sig hur den vill och box för att då finns det ingen risk för att hästen skulle bli utan mat och man håller reda på hur mycket hästen äter. Men något jag inte gillar är när hästen får stå i sin lilla box hela dagarna och sen få gå ut en timme i en pytteliten, platt, grusad hage. Usch! En bra hage ska vara stor, med lite terräng, så hästen lär sig lyfta på hovarna och gräs (om det inte är en fånghäst). Och jag tycker att utevistelsen ska vara så lång som möjligt, helst runt minst 10 h.
 
 

En bild på två hästar från min förra ridskola, hagen dem har gillar jag, den är stoooor och I love it.
 
 


Alice    •  

Jag gillar lösdrifter mest egentligen, men jag kan förstå att det finns de som väljer att inte ha sina hästar på lösdrift av olika anledningar. :)










Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se